.

.

 

Vad är en grossistverksamhet?


Grossistverksamhet är processen att sälja varor och tjänster till en kund som i sin tur säljer produkterna till andra konsumenter 

Grossisterna kan innehålla butiker, organisationer som marknadsför tjänster för medlemmar och företag som säljer de köpta produkterna under eget märke. Allmänhet, grossistverksamhet innebär att ge kunden ett rabatterat pris per styck i utbyte mot att köpa objektet i stora mängder. Grossistverksamhet erbjuder ett antal fördelar för en kund. Det gör att kunden inte behöver hålla produktionsanläggningar för att producera varor eller tjänster som erbjuds till allmänheten för försäljning. Detta kan göra det möjligt för grossisten att upprätthålla en relativt låg overhead på marknaden, vilket i sin tur ökar kundens förmåga att kunna konkurrera med större företag. Grossist-klient sparar också pengar i form av arbetstagarnas löner och förmåner, eftersom företaget kan arbeta med en mindre arbetskraft. Grossistverksamhet ger också kunden möjlighet att säkra varor och tjänster för försäljning på en lägre pris per enhet.

Förutsatt att de villkor för utbetalning är angenäm, innebär detta att en grossist kan sälja produkter till en rimlig vinst och använda betalningar från konsumenterna att betala i grossistledet inom en relativt kort tid. Detta har fördelen att inte binda upp tillgångar i grossist för att täcka Leverantörsreskontra poster, eftersom vändningen på Fordringar är tillräckliga för att hantera kostnaderna för säkra produkter för åter försäljning. 


Grossister-en viktig del av handel

Grossistverksamhet vanligtvis innebär att sälja produkter i bulk. Detta innebär att fler produkter flyttas snabbt och inte tyna bort i lager.

En grossist köper i bulk från en tillverkare till butikshandlare. När det gäller kvantiteten köper en grossist i bulk (han kan aldrig hoppas att få en enda bit av ett visst sortiment). En grossist kan lagra produkterna var som helst, eftersom det inte är slutkonsumenter som köper i butik, men butiksägare som köper från honom. Dessa affärsinnehavare är intresserade mer i vinstmarginalen och inte den plats där de köper. När det gäller att betala är villkoren inte så lätta för grossisterna som de måste köpa i kontanter och sedan skicka produkterna till återförsäljare i kredit. Vinstmarginalen för grossister är för liten i jämförelse med återförsäljare. En grossist får kanske i bästa fall bara 5% av vinsten. Ändå tjänar en grossist mer pengar eftersom han säljer produkter i en högre mängd än en återförsäljare som måste bära alla kostnader för detaljhandeln för att sälja en produkt i taget.

Som ett resultat kan grossisten upprätthålla en mindre inventering och medföra mindre skatt än de skulle vara möjligt annars. Det finns ett antal olika grossistverksamhet arbetstillfällen inom många olika branscher. Telekommunikationsområdet är full av grossister som köper långdistanstrafik, tillgång till Internet och tjänster telekonferenser från stora leverantörer och nya varumärken dessa tjänster som sin egen. På samma sätt är detaljhandel och elektriska partihandel inte ovanligt alls. Tillkomsten av Internet har lett till utvecklingen av virtuella grossistverksamhet möjligheter där företag erbjuder virtuella produkter som köps från en leverantör och re-märkta för försäljning som en separat produkt linje. Även grossistförsäljning av varor som används för att kräva att grossist och partihandel klienten i relativt nära varandra, det är inte längre fallet. Många grossistföretag fartyg varor och leverans till företag runt om i världen. Detta har gjort det möjligt för företagare att marknadsföra alla typer av varor och tjänster till en kundbas som är praktiskt taget obegränsad.


Skillnad mellan detaljhandel och grossisten

Skillnaden mellan detaljhandel och grossisthandel har att göra med kvantiteten av produkten som säljs och till vilken de säljer.

Partihandel är den viktiga kopplingen mellan tillverkare och slutkonsumenter. Det är närvaro av grossister som låter tillverkarna andas lättnads sug eftersom de kan sälja hela sitt parti som de har tillverkat på en gång till en person och återvänder till affärer och produktion. Man kan inte föreställa sig tillverkarens situation om det inte fanns några grossister. Eftersom det inte fanns några grossister skulle tillverkarna ha fått vänta på nästa produktionscykel tills de sålde sina aktier direkt till kunderna. Från grossisterna når produkter till återförsäljare som säljer dem i större marginal till slutkonsumenter. Grossisten säljer till återförsäljarna. En återförsäljare upprätthåller kostsamt frontutrymme att sälja till slutkonsumenterna. Med andra ord köper en grossist i bulk från en tillverkare till detaljhandels ägare medan återförsäljaren köper en grossist för slutkonsumenter.

Den stora skillnaden mellan grossisthandel och detaljhandel är att detaljhandeln alltid är framför och mycket av kostnaderna är inblandade i att behålla utrymmet. Detta beror på att det måste presenteras för att locka slutkonsumenter. En grossist kan dock lagra produkterna var som helst, eftersom det inte är slutkonsumenter som köper i detaljhandel, men butiksägare som köper från honom. En grossists vinstmarginal per styck kan vara för liten än en återförsäljare men han gör faktiskt mer pengar när han säljer i högre kvantiteter än en återförsäljare.  


Återförsäljare

Den person som engagerar sig i detaljhandeln är känd som en återförsäljare.

Återförsäljare köper från en grossist till slutkonsumenter. När det gäller kvantiteten har en återförsäljare större frihet som han måste köpa enligt sina behov och krav beroende på hans lager i hans detaljhandel. En återförsäljare har alltid ett öga på både MRP (Material Requirements Planning) och hans marginal samtidigt som han köper från en grossist. 

Även om hans marginal, om det är mer, gläder honom, är han orolig om MRP blir högre. Det beror på att han då finner det svårt att sälja till slutkonsumenterna. Detaljhandel är alltid på framsidan och många utgifter är inblandade i att behålla utrymmet eftersom det måste presenteras för att locka slutkonsumenter. 

För att locka till slutkunder måste detaljhandeln vara attraktiv. Detaljhandel omfattar alla slag av köp och försäljning av varor och tjänster till framförallt privatpersoner. Försäljning av varor innefattar både dagligvaruhandel och sällan köphandel. 

Detaljhandel är handel där varor kan köpas enskilt, till skillnad från partihandel. Detaljhandel är framförallt inriktad på konsumenter. Detaljhandel kan bedrivas från en fast placerad butik eller kiosk, men också i torgstånd, genom postorder och genom försäljning via Internet.


Vad skiljer en återförsäljare och en handelsagent?

Att skaffa fler kunder och öka försäljningen är något de flesta av oss företagare ständigt jobbar med.

En tydlig likhet mellan återförsäljare och handelsagenter är att båda är fristående från huvudmannen. De är alltså inte anställda av den som äger rättigheterna till produkten som ska säljas. I övrigt är det dock stora skillnader mellan handelsagenter och återförsäljare.

Handelsagenten förmedlar affärer i huvudmannens namn. Agenten ingår alltså inte själv något avtal utan förmedlar kontakten mellan köpare och säljare. Agentens ersättning för detta kallas provision. Det är huvudmannen som bestämmer pris och som tecknar avtal med slutkund. 

Återförsäljaren köper produkten av tillverkaren och säljer den sen vidare till slutkund. Det betyder att återförsäljaren tar en större ekonomisk risk och har ett större kapitalbehov.  Återförsäljarens intäkter utgörs av mellanskillnaden mellan inköpspriset från huvudmannen och utpriset mot slutkund. 

Huvudmannen/ tillverkaren får inte försöka bestämma över återförsäljarens priser eftersom det utgör olaglig konkurrensbegränsning.  Däremot kan tillverkaren under vissa förutsättningar bifoga en prislista eller en prisrekommendation.                                                                             

Vilken lagstiftning som gäller ?                                                                                                           

Handelsagenter:                                                                                                                                  

Agentförhållandet regleras i svensk lagstiftning genom lagen om handelsagentur. Lagen bygger på ett EU-direktiv och reglerar i huvudsak det interna förhållandet mellan huvudman och agent. Förhållandet till tredje man lämnas däremot utanför lagstiftningen. Lagen innehåller tvingande bestämmelser till fördel för agenten, vilket betyder att avtalsvillkor som är mindre förmånliga för agenten än lagen är ogiltiga. Anledningen till detta är att agenten betraktas som en svagare part i avtalsrelationen vars intressen därav behöver skyddas. Nedan är ett urval av de tvingande bestämmelser som finns i lagtexten:                                                                              

  • Agenten har rätt till provision på förmedlade affärer.
  • Uppsägningstiden är minst 1 månad under första avtalsåret och ökar därefter med 1 månad för varje påbörjat avtalsår, upp till max 6 månader. Parterna kan dock avtala om att uppsägningstiden ska fortsätta vara 3 månader från fjärde året och framåt.
  • Agenten har rätt till avgångsvederlag. Om inget annat avtalats har agenten rätt till ett avgångsvederlag som högst motsvarar ett års omsättning.
  • Agentavtal innehåller ofta en konkurrensklausul. Enligt lag får parterna inte avtala om en konkurrensklausul som sträcker sig mer än 2 år efter att agentavtalet har upphört.       

Lagtexten är att betrakta som en grundstomme men den är på inget vis heltäckande. Det är därför viktigt att avtala om vad som gäller för varje enskilt fall. Hur stor ska provisionen vara och när ska den betalas, hur stort ska avgångsvederlaget vara, konkurrensbestämmelser, geografiskt område, marknadsföring, osv. är exempel på några punkter som agentavtalet bör innehålla.                                                                                                                                              

Återförsäljare:                                                                                                                                        

För återförsäljare saknas särskild lagstiftning. Istället tillämpas en brokig skara av annan lagstiftning på återförsäljaravtalen, exempelvis avtalslagen, köplagen, agentlagen, konkurrenslagen, osv. Det finns därmed inte heller samma skyddsregler till fördel för återförsäljaren som det finns för agenten. Det här gör det extra viktigt att upprätta fullständiga skriftliga avtal med återförsäljare. Ett återförsäljaravtal bör bland annat innehålla bestämmelser om pris, betalningsvillkor, minimum kvantiteter, produktansvar, konkurrens, marknadsföring och uppsägningstid.                                                                                                                                    

Vilken distributionsform ska du välja?                                                                                              

Det beror så klart på vad som är viktigt för dig och din verksamhet. Vid försäljning genom en agent så behåller huvudmannen/ tillverkaren kontrollen i större utsträckning än vid försäljning genom en återförsäljare. Eftersom agenten endast förmedlar affärer så vet du exakt till vilka du säljer och till vilket pris. Med en återförsäljare däremot så har du som tillverkare mindre kontroll på vilka som köper dina produkter och till vilket pris. Fördelen är att det är färre mellanhänder och större förutsägbarhet för dig som tillverkare. Många gånger innehåller återförsäljaravtalet bestämmelser om minimum kvantiteter, vilket gör att du i förväg vet hur mycket de kommer att sälja. Återförsäljaren ansvarar dessutom ofta själv för marknadsföring och har även visst produktansvar.  Om du istället befinner dig på motsatt sida i avtalsrelationen, dvs. om du är intresserad av att sälja någon annans produkter så är agentavtalet förknippat med mindre risk medan återförsäljaravtalet ger dig större möjligheter att påverka din egen verksamhet. Det finns för- och nackdelar med båda alternativen men för att kunna fatta rätt beslut för din verksamhet är det viktigt att förstå skillnaderna.


Handla på nätet-så skyddar du dig

Att handla på nätet är både smidigt och enkelt. Man kan göra det när det passar och slipper trängsel och köer. Men, man kan också bli lurad, och det är mindre roligt, extra stor risk om man handlar på utlandssajter.

De allra största riskerna är att någon skulle ta dina kontouppgifter eller att du inte får varan du har betalat för. För man kan aldrig vara 100 procent säker, speciellt inte om det är någon privatperson eller ett företag/sajt som inte är välkänt. Där kan det vara värt att göra några sökningar för att se vad andra skrivit om företaget och läsa eventuella recensioner. Köp med stulna kortuppgifter är ett av de vanligaste bedrägerierna. Och hur de kommer över kortuppgifterna kan ske på lite olika sätt. Antingen via dataintrång på ställen där kortuppgifter finns lagrade, eller via skimming på bankomater eller kortläsare. För att handla säkrare på nätet kan man därför använda ett separat kort som är kopplat till ett konto med begränsat med pengar. Ett konto dit du bara för över den summa du ska handla för varje gång. Då har du i alla fall minskat risken om det kortnumret skulle råka spridas/bli bestulet.


Voymat Webb Design erbjuder animerade lösningar till webbsidor samt reklambanners, logo, visitkort med mera. För mer information kontakta oss på: voymat.design@gmail.com 


Annat att tänka på:                                                                                                                                 

Kolla efter ett grönt hänglås i adressfältet (följt av https://), det betyder att e-handlaren har en säker anslutning vilket gör ditt köp säkrare.                                                                                  

 Handla gärna av e-handlare med säkerhetsfunktionen 3D Secure för betalning.                       

Banker har olika säkerhetslösningar för kort:                                                                                 

 På senaste tiden har bankerna skapat många olika lösningar för att skydda sina kunder från bedrägerier på nätet.                                                                                                                           

Virtuella kort:                                                                                                                                         

Man kan till exempel få virtuella kort, ett tillfälligt kortnummer och säkerhetskod när du ska handla. Och direkt när du handlat klart så annulleras "kortet".                                                           

Låsta kort:                                                                                                                                            

 Man kan också låsa sitt kort för internetköp. Det innebär att man själv öppnar och stänger det varje gång man ska handla på nätet, via en app eller internetbank. När det väl är stängt kan ingen handla på kortet på nätet.                                                                                                        

Att tänka på när man handlar av privatpersoner:                                                                        

När det handlar om privatpersoner som man ska handla av ska man vara lite vaksam. Är varan på tok för billig så stämmer det nog, då är det antingen stöldgods eller så kanske den inte ens finns. Tänk på detta:                                                                                                                            

Betala aldrig i förskott                                                                                                                       

Att säljaren lämnar ut uppgifter som personnummer och kortnummer är ingen garanti från att bli lurad.                                                                                                                                                

Låt inte säljaren stressa på dig, det är ett vanligt knep för att snabbt avsluta en oseriös affär. Är du osäker, backa i stället eller be att få vänta.                                                                                

Vi hoppas att denna information hjälper dig både att handla säkert på nätet och från grossister samt återförsäljare. 

Vad erbjuder vi?

Här hittar du grossister, återförsäljare och dropshippers både från Sverige och från Norden.




Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång